Mostanában csupa lakásfelújítós téma vesz körül. Nem csoda, abban a korban vagyok, mikor a barátaim egy része már túl van a lakásvásárláson és éppen felújít, a másik része pedig most kezd bele a „saját otthon” projektbe.
Most az egyik ismerősöm kezdett bele a vásárlásba. Megkért, hogy segítsek neki – bár egy rendes lakberendezőt úgysem tudna megfizetni, de nagyon megtisztelő lenne neki, ha én válogatnám a berendezést. Nem tudtam ellenállni a felkérésnek.
Már régóta kacérkodtam a gondolattal, hogy kipróbáljam magam ezen a területen, úgyhogy mindennek gondosan utána néztem, amivel egy költözés járhat. Mondanom sem kell, ez nem egy egyszerű téma. De mivel alaposan felkészültünk, szerencsére nem voltak nehézségek.
Amire szerintem mindenkinek oda kellene figyelnie: egy ideje a lakások adás-vételéhez szükség van az energetikai tanúsítvány kiállítására. Ez a dokumentum pedig egy kicsit nehezen beszerezhető. Sajnos nekem is csak későn jutott eszembe, hogy szükség van rá, így aztán azt mondták, hogy legalább két hét, és készüljek fel, hogy jó 80 ezer forintos tétel lett.
Szerencsére nem hittem el, hogy ilyen magas lehet az energetikai tanúsítvány ára. Találtam egy céget, az előbb linkeltem is, amelyik tényleg nem ennyit, hanem sokkal kevesebbet kért az ügyintézésért, ráadásul azt ígérte, hogy akár 24 órán belül is be tudja szerezni a papírt. Úgy gondoltam, ennyi pénzért egy próbát megér. Talán nekünk is szerencsénk lesz és megússzuk a hosszadalmas procedúrát.
Tettem egy próbát és telefonáltam a cégnek. Ők már délután küldtek egy mérnököt, aki felmérte a lakást, majd elkezdte intézni a papírokat. Másnap pedig meg is kaptuk a tanúsítvány számát SMS-ben. Fel tudtuk használni a szerződésíráshoz addig is, amíg a papírok fizikai valójukban is megérkeznek. Erre sem kellett sokat várni, mert körülbelül két nap múlva nálunk is voltak. Egy futárszolgálattal továbbították nekünk.
A gyors ügyintézésnek hála minden sokkal egyszerűbb volt. A lakásvásárlás mindig egyfajta versenyfutás az idővel – ha nem sikerül elég jól ütemezni a dolgokat, könnyen lehet, hogy hetekig tart, mire mindent sikerül elintézni. Nekünk szerencsére mindent sikerült úgy időzíteni, hogy gyakorlatilag egy hét alatt megvolt az eladás és a vásárlás is.
Még hátra van néhány építési engedély beszerzése és persze mielőtt elkezdjük a belső teret tervezni, nem árt egy alapos belső állapotfelmérést csinálni sem. Az én munkám akkor kezdődhet, amikor gépészetileg és statikailag már rendben van a lakás, de az új burkolatok és csempék kiválasztásában azért már én is segíthetek. Szerencsére a baráti körben sokan vannak, akik professzionális módon is foglalkoznak ilyesmivel, úgyhogy a „szakik” miatt sem kell aggódni többet.
Ennél egyszerűbben már nem lehet költözni, azt hiszem… Mindenkinek azt tanácsolom: tervezés, papírok beszerzése, megvalósítás és kapcsolatok! Egy kis odafigyeléssel aztán nem nehéz elkerülni a csapdákat sem.